
Chiptuning Trondheim
Chiptuning Trondheim: Chip tuning er elektronisk justering av motorstyringsenheten for å øke effekt og dreiemoment. Vi kobler oss til bilen, leser ut originalprogrammet, gjør tilpasninger for bedre ytelse og laster deretter inn det optimaliserte programmet igjen. Vi bruker profesjonelt utstyr og gjennomprøvde metoder som gir pålitelige og presise resultater. Hver modifikasjon utføres individuelt – vi bruker ikke ferdige filer, men justerer motorens programvare spesielt for hver enkelt bil. Resultatet er merkbart mer kraft, raskere gassrespons og jevnere akselerasjon. En godt utført chip tuning lar motoren utnytte sitt fulle potensial og gir en helt ny kjøreopplevelse.
Moderne motorstyringssystemer og programvare er svært avanserte, og for å kunne modifisere dem på riktig måte må man bruke originale fabrikkalibreringsfiler som gjør det mulig å finjustere motorens drift nøyaktig. Derfor bruker vi i vår bedrift oftere betegnelsen motorjustering i stedet for det tradisjonelle chiptuning.
Vi har drevet med tuning av biler i over et tiår og har derfor lang erfaring på området. Vi optimaliserer nesten alle bilmerker, spesielt BMW, Audi, Skoda, VW, Seat og Ford.
Prisen for motorjustering i Trondheim, utført i vårt hobbyverksted, er svært gunstig og ligger mellom 1000 og 3000 NOK. Ved å bruke vårt verksted og programmere bilen din selv, kan du tydelig forbedre bilens ytelse for en svært rimelig kostnad.


Elektronisk tuning i Trondheim
Bilene er nesten like og forskjellene mellom dem skyldes kjørelengde, bruk og alder på bilen. Før du starter elektronisk tuning, sjekk bilen nøye. Ta hensyn til bilens tekniske tilstand, eventuelle mekaniske modifikasjoner og dine individuelle krav. Fokuser aldri på størst mulig gevinst, men på kvalitet. Selv to identiske motorer kan variere i parametere med flere prosent. Den gjennomsnittlige økningen i effekt og dreiemoment er rundt 10-30 % av den opprinnelige effekten, men vi liker ikke å definere økninger som prosenter. Det kan sies at for dieselmotorer er de gjennomsnittlige økningene ca. 20-30KM / 50-70Nm for motorer med en effekt på opptil ca. 2,0 liter og ca. 30-40KM / 60-100Nm for motorer med en kapasitet på ca. 3,0 liter. I de fleste tilfeller forteller eiere oss at bilen bruker mindre drivstoff og er mye mer behagelig å kjøre.
Takket være chiptuning er motorens drift optimalisert, takket være at den fungerer litt bedre og bilen overvinner fjell eller trekker tilhengere med last lettere. Når du uventet trenger å unngå en hindring på veien, vil du gjøre det raskere, mer effektivt og trygt. Selvfølgelig skriver vi her om sikre modifikasjoner og delikate modifikasjoner, ikke ekstrem chiptuning.
Chiptuning - gjør det selv i noen få trinn
- Koble til diagnostisk verktøy
Først, koble til diagnostikkverktøyet og les av eventuelle feilkoder. Hvis det er noen feil, noter dem – det er best å ta et bilde.
- Kobling av programmeringsenheten
Avhengig av hvilken type bil du har, og i den, motoren og kontrollsystemet, må du koble til ECU på riktig måte. I de fleste tilfeller er det nok å enkelt koble til OBD-porten. I andre tilfeller må du demontere ECU og koble direkte til kontrolleren på bordet, ved å bruke riktig instruksjon.
- Reprogrammering av ECU
Når du har lest filen fra bilen din, må du legge den på vår server (alle instruksjoner finnes ved datamaskinområdet). Etter at du har sendt filen til serveren, må du vente fra 10 minutter til en time på filen. Når du mottar den, må du laste den inn i ECU ved å følge alle trinnene i prosedyren vist på skjermen. Noen ganger må du slå av tenningen, andre ganger slå den på, osv. Når kontrolleren er reprogrammert, kan du koble fra alt, starte motoren og ta en prøvetur. Hvis alt er ok, rydd arbeidsområdet og vi ses neste gang.
- Merknader og tips
Noen ganger etter programmering av motorstyringen, kan det være nødvendig å koble fra batteriet i noen sekunder for å tilbakestille blokkeringen før du starter motoren. Dette skjer oftest i kjøretøy fra Ford eller franske biler.
Når det gjelder chiptuning eller andre modifikasjoner knyttet til programmering av motor- eller girkassestyring, kreves det en viss erfaring for å unngå skader. Derfor er det best å spørre oss om hjelp. Vi har erfaring med tuning siden 2009.