Chiptuning Trondheim - gjør det selv

Chiptuning Trondheim er elektronisk tuning av en bil som involverer modifisering av motorkontrollprogrammet på en måte som gjør at kjøretøyet som behandles får økt kraft og dreiemoment. Nå kan du selv reprogrammere bilen din ved å bruke vår skybaserte løsning. Du trenger bare å leie vårt hobbyverksted og i tillegg kjøpe tjenesten for selvprogrammering av bilen. Deretter kobler du bare til en datamaskin, leser av programmet, sender det til vår server og venter på modifikasjonen, som du deretter laster inn i bilen din.

Dagens motorstyring og programvare er svært komplekse, og for å korrekt modifisere slike programmer må man stole på passende fabrikkskalibreringsfiler som gjør det mulig å justere motorens drift korrekt… det vil si å finjustere bilen. Derfor er dette begrepet mer populært hos oss i vår bedrift enn det gamle begrepet chiptuning. Alle våre modifikasjoner er basert på tester utført på en bil-dynamometer fra Maha, som er den ubestridte lederen i produksjonen av slike enheter. Prisen for chiptuning i Trondheim utført i vårt hobbyverksted er veldig lav og varierer mellom 1000-3000 NOK. Så ved å bruke vårt verksted og programmere bilen din selv, kan du forbedre parametrene for virkelig lite penger.

Elektronisk tuning i Trondheim

Bilene er nesten like og forskjellene mellom dem skyldes kjørelengde, bruk og alder på bilen. Før du starter elektronisk tuning, sjekk bilen nøye. Ta hensyn til bilens tekniske tilstand, eventuelle mekaniske modifikasjoner og dine individuelle krav. Fokuser aldri på størst mulig gevinst, men på kvalitet. Selv to identiske motorer kan variere i parametere med flere prosent. Den gjennomsnittlige økningen i effekt og dreiemoment er rundt 10-30 % av den opprinnelige effekten, men vi liker ikke å definere økninger som prosenter. Det kan sies at for dieselmotorer er de gjennomsnittlige økningene ca. 20-30KM / 50-70Nm for motorer med en effekt på opptil ca. 2,0 liter og ca. 30-40KM / 60-100Nm for motorer med en kapasitet på ca. 3,0 liter. I de fleste tilfeller forteller eiere oss at bilen bruker mindre drivstoff og er mye mer behagelig å kjøre.

Takket være chiptuning er motorens drift optimalisert, takket være at den fungerer litt bedre og bilen overvinner fjell eller trekker tilhengere med last lettere. Når du uventet trenger å unngå en hindring på veien, vil du gjøre det raskere, mer effektivt og trygt. Selvfølgelig skriver vi her om sikre modifikasjoner og delikate modifikasjoner, ikke ekstrem chiptuning.

Chiptuning - gjør det selv i noen få trinn

  1. Koble til diagnostisk verktøy

Først, koble til diagnostikkverktøyet og les av eventuelle feilkoder. Hvis det er noen feil, noter dem – det er best å ta et bilde.

  1. Kobling av programmeringsenheten

Avhengig av hvilken type bil du har, og i den, motoren og kontrollsystemet, må du koble til ECU på riktig måte. I de fleste tilfeller er det nok å enkelt koble til OBD-porten. I andre tilfeller må du demontere ECU og koble direkte til kontrolleren på bordet, ved å bruke riktig instruksjon.

  1. Reprogrammering av ECU

Når du har lest filen fra bilen din, må du legge den på vår server (alle instruksjoner finnes ved datamaskinområdet). Etter at du har sendt filen til serveren, må du vente fra 10 minutter til en time på filen. Når du mottar den, må du laste den inn i ECU ved å følge alle trinnene i prosedyren vist på skjermen. Noen ganger må du slå av tenningen, andre ganger slå den på, osv. Når kontrolleren er reprogrammert, kan du koble fra alt, starte motoren og ta en prøvetur. Hvis alt er ok, rydd arbeidsområdet og vi ses neste gang.

  1. Merknader og tips

Noen ganger etter programmering av motorstyringen, kan det være nødvendig å koble fra batteriet i noen sekunder for å tilbakestille blokkeringen før du starter motoren. Dette skjer oftest i kjøretøy fra Ford eller franske biler.

Hvis du liker å gjøre en endring, men med vår hjelp, eller du bare foretrekker at vi gjør det, er det bare å gi oss beskjed.

Handlekurv
Skroll til toppen