
Regenerering av DPF-filteret
Alle har hørt om begrepet dieselpartikkelfilter, også kjent som DPF. Hva er det egentlig, og hva er formålet med det? Kan denne delen bli slitt og regenerert? Hva er kostnadene for regenerering, og hvor lang tid tar det?
Dieselpartikkelfilteret er en svært viktig og miljøvennlig del av kjøretøyet vårt som vi ofte forsømmer eller til og med bevisst fjerner. Mange av oss har sett varselsignalet på instrumentpanelet om at DPF-regenereringen er i gang. Denne saken er grundig diskutert i denne artikkelen (lenke). Dessverre, etter hvert som kilometerne går og flere regenereringsprosesser brenner sot fra dieselpartikkelfilteret, begynner filteret vårt rett og slett å miste sin effektivitet og trenger til slutt profesjonell regenerering eller utskifting med et nytt.
Regenerering av DPF-filter bør kun utføres av profesjonelle og autoriserte verksteder med spesialutstyr. Det er viktig å huske at dieselpartikkelfilteret inneholder sot som må håndteres på riktig måte og ikke bare kastes i søppel. En annen praksis som ofte brukes på amatørverksteder, er å bruke halvveis løsninger som gir midlertidige resultater. En slik «triks» er for eksempel å bore hull i filteret slik at alle eksosgassene begynner å «flykte» gjennom hullet. Denne praksisen ble brukt på eldre biler som ikke hadde så avansert elektronikk. Det var nok å sørge for at summen av hullens tverrsnitt utgjorde rundt 80% av diameteren på utløpsåpningen på filteret, og bilens datamaskin viste riktige parametere. Det tok bare 30 minutters arbeid med en drill, og du kunne telle det som en full regenerering. Heldigvis er denne svindelen nå sjelden, men fortsatt praktiseres den.
Vi starter regenereringen av dieselpartikkelfilteret med å sjekke om bilen i det hele tatt har et filter. Det skjer ofte at det rett og slett ikke er noe filter, og hvorfor det skjer, kan du lese om i denne artikkelen (lenke). Det andre trinnet er å sjekke tilstanden til filteret, og se etter både mekaniske og kjemiske skader. Det er verdt å merke seg at filteret vårt kan virke perfekt utvendig, men uansett tilstand på det ytre skallet, må filterets innlegg fjernes før det kan diagnostiseres. Det hender ofte at biler importert fra vesten har tilbakelagt 90% av livet sitt på motorveier, der det ytre skallet ikke har hatt mulighet til å bli skadet. Imidlertid ser situasjonen annerledes ut inne i dieselpartikkelfilteret, der hvert eneste kilometer har satt spor på det indre filterinnlegget.
Hvis vi er sikre på at dieselpartikkelfilteret vårt er egnet for regenerering, tetter vi alle hullene og plasserer det i en maskin som fungerer som en løvblåser. Denne «løvblåseren» fjerner alle forurensninger som har samlet seg opp i filteret vårt gjennom årene ved hjelp av høyt lufttrykk. Under regenereringen av vårt DPF-filter, fjernes også all avleiringer, som i hovedsak er skitt og uønskede substanser som har samlet seg opp. Dette er viktig for senere bruk, for hvis disse avleiringene hadde blitt igjen, ville ikke filteret ha blitt jevnt oppvarmet, og som et resultat kunne det ha sprukket.