
Forberedelse av bilen til chip tuning
Det har blitt skrevet mange artikler om hva chip tuning er, og du kan finne en av dem på nettsiden vår. Her vil jeg imidlertid fokusere mer på å forberede bilen riktig for tuning, slik at vi oppnår gode resultater på dynamometeret og sikrer at drift av et slikt kjøretøy er så trygt og problemfritt som mulig.
Jeg sammenligner ofte en bil med et menneske fordi vi i mange henseender, spesielt når det gjelder å opprettholde god tilstand, handler på samme måte. Akkurat som et menneske må gå til regelmessige helsesjekker for å vurdere helsen og sikre at ingenting er galt, gjelder det samme for biler. Ingen oppfant serviceinspeksjoner bare for å ta penger fra brukerne. En bil, som en levende organisme, bør gjennomgå regelmessige inspeksjoner der de viktigste mekanismene, delene osv. blir sjekket. I tillegg må forbruksvæsker og filtre byttes. Produsenten spesifiserer når og hva som skal byttes, men mens vi kan være sikre på at inspeksjoner blir utført riktig for nye biler, kan det være vanskelig å fastslå for biler med høyere kjørelengde eller flere eiere. Derfor, spesielt i slike tilfeller, anbefales det å utføre en omfattende service og bytte alt fra A til Å.
Hvordan forholder dette seg til tuning? Kort sagt fører økningen i kraft også til økt belastning på mange bilsystemer. Derfor er det viktig at de mest belastede systemene er godt forberedt på det som venter dem. Den største økningen i belastning skjer i drivverket og overføringssystemene, og deretter, på grunn av muligheten for å oppnå høyere/bedre akselerasjoner, noe som krever kraftigere/skarpere bremsing, kan bremsesystemet kanskje ikke fungere så bra som i en standard bil.
Så hvor begynner vi forberedelsene til tuning?
Først og fremst må vi spørre oss selv hvorfor vi trenger det. Skal bilen fortsatt tjene som en daglig sjåfør, med kraften brukt sporadisk? Trenger vi en kraftig og rask bil for å dekke avstander raskt? Skal bilen brukes på banen eller bare på veien? Vi må bestemme formålet og forholdene der den ekstra kraften vil bli brukt for å forberede bilen riktig for kraftøkning. Nedenfor er noen eksempler på bruksområder for biler og hva som må tas særlig hensyn til når du forbereder kjøretøyet.
- Vanlig dagligsjåfør som trenger mer kraft/dreiemoment for sporadiske forbikjøringer.
Denne kategorien omfatter nesten 80-90% av alle våre kunder. Noen kjøpte en bil og ble skuffet over ytelsen, andre har brukt bilen en stund og begynte å føle at noe manglet, mens andre mener at bilen trenger litt oppfriskning fordi det ikke er verdt å bruke penger på andre ukjente problemer… og det er sannsynligvis en trillion andre grunner, men de har alle en ting til felles – bilene er ikke «slitte», og kraften brukes av og til. I slike tilfeller er det viktigste å inspisere og servicere bilen. Vi må sjekke når visse deler og forbruksvæsker sist ble skiftet ut, inspisere bremsesystemets tilstand – kvaliteten på væsken, skiver/puter/bremseslanger, og hvis noe vekker våre eller mekanikerens tvil, må det byttes ut, helst med svært gode kvalitetsalternativer fra tredjeparter eller originale deler, som i mange tilfeller ikke er mye dyrere enn tredjepartsalternativer. Vi anbefaler å bytte ut puter og skiver med sportslige alternativer fra produsenter som DBA, Howk osv.
- Rask og kraftig distansekjører, designet for å få oss fra punkt A til punkt B så raskt som mulig. Disse er vanligvis raske «hot hatches» som Golf R, Focus RS, Megane RS, osv.
Slike biler er vanligvis kraftige fra fabrikken og har bremsesystemer tilpasset høyhastighetsbremsing, men det endrer ikke det faktum at disse bremsesystemene ikke alltid er ideelle og slik vi vil ha dem. Raske og kraftige biler brukes mer intensivt, så intervallene mellom service må forkortes, og under hver service må bremsesystemet serviceres hver gang. Vi anbefaler å oppgradere bremsesystemet så mye som mulig, installere bedre og sterkere skiver og puter og erstatte bremseslanger med flettede. Bremsvæske må byttes ut med en bedre kvalitets sportsvæske med høyere kokepunkt. Det er viktig å huske at jo «bedre» bremsvæsken er og jo mer motstandsdyktig den er mot hard bremsing og høye temperaturer, jo dårligere vil motstanden mot aldring være sammenlignet med standardvæsken. Derfor er det ekstremt viktig å bytte ut bremsvæsken minst hver sesong og alltid etter at bilen har stått stille og ikke vært brukt på lengre enn en måned.
- Biler for banekjøring. Her er det ikke behov for å skrive mye, for brukere av slike biler er de mest bevisste bileierne. De fleste av dem har krasjet på banen eller vært vitne til en ulykke og vet perfekt godt at alle besparelser på service og deler kan være fatalt når de bryter sine egne rekorder. Fordi ingenting er så irriterende som å ikke ha bremser når du skal bremse, eller at motoren eksploderer når du akselererer ut av svingen. Selv om standardbiler på banen håndterer seg noenlunde greit, kan de som har fått økt effekt være vanskelige å kjøre uten riktig forberedelse. For det første må bremsesystemet være i perfekt stand. Mer effektive bremser, bedre bremsvæske er grunnleggende, i tillegg bør kjølesystemet for bremsene forbedres. Flettede slanger er et «must have». I tillegg anbefaler vi å forbedre kjølingen av lufttilførselen ved å montere en mer effektiv intercooler, forbedre motoravkjølingen og modifisere eksosanlegget for å sikre lavere mottrykk enn standard. Rutinemessig service bør utføres så ofte som mulig, spesielt før du øker effekten, må alle filtre og forbruksvæsker byttes ut.
Alt jeg har skrevet ovenfor er generelt. Du må selv vurdere situasjonen og tenke på hvordan bilen din vil bli brukt og beregne hvor mye du må bruke for å gjøre alt riktig fra A til Å. Hvis du ikke er sikker på hva du skal gjøre og hvordan du skal forberede deg, kan du skrive til oss – vi vil fortelle deg hva som må gjøres og hva som anbefales i ditt tilfelle.
Uansett hva du trenger bilen til og hvordan du planlegger å bruke den, må du sørge for å sjekke og forberede drivverket for tuning. Vi tuner ikke biler med dieselmotorer eldre enn 15 år eller bensinmotorer eldre enn 10 år. Hvis bilen har gått mer enn 150 000 km med dieselmotor eller 100 000 km med bensinmotor, og/eller hvis den ble kjøpt for mindre enn 6 måneder siden, må du før du øker effekten gå til et profesjonelt verksted/bilverksted for å sjekke og eventuelt reparere/bytte deler/komponenter som:
- Innsprøytningssystem (injektorer, HPFP, LPFP)
- Turbo
- Lagre
- Oljesegl
- Uren
- Kamaksel
- Sylinder tetthet
- Sylinder kompresjonsforhold
- Tilstand til DPF/katalysatoren
- Rengjøring av intercooler, og deretter kontrollere inntakssystemet for lekkasjer
- Sjekk clutch og svinghjul for vibrasjoner/sliping osv.
I tillegg må alle forbruksvæsker og filtre byttes. Hvis bilen ikke har blitt sjekket, eller hvis den har blitt sjekket og det er en defekt eller del som må byttes, vil vi dessverre ikke utføre tuning. Hvis du ikke vet hvilket verksted du skal bruke for å sjekke bilen din, kan vi anbefale et av verkstedene vi samarbeider med.
For biler med kjørelengder på mindre enn 100 000 km for bensinmotorer eller 150 000 km for dieselmotorer, kan du også bruke kontrollen som nevnt ovenfor, men det er ikke påkrevd av oss. Imidlertid må alle biler sjekkes og forberedes for tuning på den måten vi anbefaler:
Diesel motorer a) Fersk olje – vi anbefaler å bytte motorolje sammen med oljefilteret, spesielt hvis det har gått mer enn 10 000 km siden forrige bytte. b) Frisk luftfilter – spesielt hvis det har gått mer enn 10 000 km siden forrige bytte. c) Ferskt drivstoffilter – her anbefaler vi KUN originale filtre. d) Bilen må være fulltanket. e) Fersk girolje hvis siste bytte var for mer enn 40 000 km siden for DSG eller 60 000 km siden for manuell girkasse.
Bensinmotorer a) Fersk olje – vi anbefaler å bytte motorolje sammen med oljefilteret, spesielt hvis det har gått mer enn 8 000 km siden forrige bytte. b) Frisk luftfilter – spesielt hvis det har gått mer enn 10 000 km siden forrige bytte. c) Nye tennplugger – spesielt hvis det har gått mer enn 40 000 km siden forrige bytte. d) Nye tennspoler – spesielt hvis det har gått mer enn 80 000 km siden forrige bytte. e) Ny DV-ventil – ny type ventil. f) Ny oljeseparatoren – spesielt hvis det har gått mer enn 50 000 km siden forrige bytte. g) Bilen må være fulltanket. h) Fersk girolje hvis siste bytte var for mer enn 40 000 km siden for DSG eller 60 000 km siden for manuell girkasse. I tillegg må følgende sjekkes i alle ovennevnte tilfeller: a) Er inntakssystemet funksjonelt – er det noen slanger som er sprukket, hull i intercooleren og om alle klemmene holder tett. b) Hvis bilen går i nødmodus under hard akselerasjon og datamaskinen begrenser kraften, må du først reparere feilen som forårsaker nødmodus.