Finn ut svarene på spørsmålene dine

FAQ - chiptuning

Chiptuning er ganske enkelt en endring eller modifikasjon av motorkontrollprogrammet i motorkontrolleren – elektronisk kontrollenhet (ECU). Ved å øke kraft og dreiemoment. Bilen er kraftigere og raskere, og bruker ofte mindre drivstoff. Takket være riktig programvaremodifikasjon er alle parametere valgt på en slik måte at alle prosesser kjører så effektivt som mulig med minst mulig tap. Moderne kontrolldatamaskiner lar programvaren deres modifiseres ikke-invasivt, bare ved å koble grensesnittet til diagnosekontakten. I eldre kontrollere med ikke-programmerbare minnesystemer, er det nødvendig å avsoldere minnet fra ECU-en og på sin side de nyeste enhetene ved å koble til Jtag-porten.

Vi modifiserer ikke dieselmotorer som er over 13 år eller bensinmotorer i biler som er over 10 år gamle. Så i 2021 kan den eldste dieselen være fra 2008 og den eldste bensinen fra 2011.

Uten tvil er den beste løsningen individuell tuning av bilen, fordi vi kan stille inn parametere som drivstoffmengde, innsprøytningsvinkel, ladetrykk, begrensere, om nødvendig, trykk på injektorskinnen og mye mer presist. Tuning BOX er en ekstern kontroller – vennligst ikke forveksle den med pseudo BOXer tilgjengelig for PLN 200 på auksjonsnettsteder, som faktisk er en vanlig motstand! ECU-en tror at motoren er kald og injiserer stadig mer drivstoff. Profesjonelle tuning BOXer, akkurat som i tilfellet med chip tuning, er innstilt på et dynamometer; de kan ikke brukes til å «justere» alle parametere, så ytelsen kan være lavere enn når du endrer programmet. Enhetene vi bruker er utprøvde løsninger fra anerkjente selskaper som Burgertuning eller Dimsport.

Svært ofte får vi spørsmål om hvor mye kraft bilen vil ha etter tuning, oftest blir de spurt i skjemaet: «Jeg vil gjerne legge til 20% effekt, er det mulig?» Vi spiller alltid åpne kort med klienten, men vi spesifiserer aldri økninger i prosenter fordi dette er en feil tilnærming til temaet og introduserer unødvendig forvirring. Den omtrentlige økningen i kraft og dreiemoment, avhengig av bil og motor, er fra 15KM til til og med 60KM og med ca.40Nm til ca.150Nm. Alt avhenger av hvilken bil vi jobber med. Ved motorer med liten kapasitet vil økningene generelt være mindre enn ved større V6- eller V8-motorer, men dette er ingen regel. I vår katalog over effektøkninger er alle gitte parametere kun økninger beregnet av nettstedets algoritme basert på de angitte serieparametrene. I virkeligheten kan de variere veldig, det er rett og slett hvordan alle nettsider er bygget opp. Derfor er det best å skrive til oss hver gang og spørre om innstillingsmuligheter og omtrentlige trinn.

Å chippe eller ikke chipe en bil under garantien? Vil ASO oppdage tuning? Vil jeg miste garantien min?
Mange kunder stiller oss disse og lignende spørsmål, så jeg vil kort fortelle deg hvordan det hele ser ut… Enhver bruker må huske på at det alltid er en mulighet for å miste garantien etter chiptuning av en bil under garanti og fullt ut akseptere at de påtar seg risikoen, hennes tap. Avhengig av kjøretøymerket har autoriserte servicesentre forskjellig tilgang til ulike parametere som kan leses ved hjelp av servicediagnoseenheten. Når det gjelder for eksempel Ford eller Mazda, er den autoriserte forhandleren teoretisk umulig å kontrollere om bilen er modifisert eller ikke. Tjenesten kan bare gjøre det på to måter: ta bilen til en tuner som vil lese programmet og sjekke om det er modifisert eller ved å utføre målinger på en dyno. Når det gjelder biler fra VW-gruppen (Audi, Skoda, Seat, VW), BMW eller Mercedes, er situasjonen litt annerledes, spesielt når det gjelder de nyeste modellene i topphyllen. Under rutinediagnostikk kan serviceteknikeren koble seg online med produsenten, sende de riktige loggene lest med et diagnostisk omfang og innen et dusin sekunder eller så vil han motta et svar og programvareoppdateringen og gjenopprettingen av fabrikkinnstillingene starter automatisk.

Hva tilbyr vi til kunder med biler under garanti?
Alt avhenger av produsenten, hvis en bil kommer til oss og forhandleren ikke finner noe, gjør vi vanligvis en programvareendring, i andre tilfeller installerer vi en ekstern kontroller (BOX), som også finjusteres under målinger på dynamometeret. Kunden kan koble fra den konfigurerte enheten før han besøker forhandleren, uten frykt for å miste kalibreringen, og deretter koble den til igjen. En lignende prosedyre utføres, for eksempel ved et sammenbrudd: vi kobler fra kontrolleren og ringer deretter etter hjelp. Etter å ha gjort endringer på nettsiden vår gir vi informasjon om hvordan vi kan minimere risikoen for å miste garantien.

Chiptuning har en negativ innvirkning på holdbarheten til motoren og tilbehøret , så for å holde motoren i god stand så lenge som mulig etter modifikasjon, bør du skifte motorolje og oljefilter minst hver 10.000 km og luften filtrer minst annethvert motoroljeskift og kjør ikke med full last før oljen når driftstemperatur. Vi kjenner mange tilfeller av brukere som har skadet lagermotorer der tuning aldri ble utført, samt en hel rekke tilfeller der bilen etter betydelige modifikasjoner tjente uten problemer i hundretusenvis av kilometer. Nøkkelen til lang motorlevetid er riktig drift og regelmessig service .

Partikkelfiltre og katalysatorer begrenser i noen tilfeller tuning-mulighetene, men dette gjelder mer alvorlige modifikasjoner og høyere  effekt. Med standard stage1 chip tuning betyr ikke partikkelfiltre og katalysatorer så mye, og du kan enkelt tune  en bil utstyrt med dem. På grunn av ulike drivstoffdoser og en større mengde sot i avgassene til trimmede biler, kan en økt frekvens av DPF-regenerering merkes i enkelte modeller. Så, for eksempel, i stedet for å brenne ut hver 800 km, brenner den ut hver 700 km. Dette er ikke et uønsket eller unormalt symptom. I de fleste biler endres ingenting i det hele tatt. Som regel vises symptomene jeg nevner i biler med høyere  kjørelengde, hvor det har samlet seg mye aske i filteret  , noe som begrenser filterets effektivitet. For vår del prøver vi å optimalisere programmet slik at  det påvirker partikkelfilteret minst mulig og om nødvendig begrenser vi kraften/momentet. Det er ikke verdt å fjerne filteret for noen HP og Nm.

Vi anbefaler å bruke drivstoff av høyeste kvalitet og kjøpe det på pålitelige bensinstasjoner. Det spiller ingen rolle hvilket merke det er, det som betyr noe er om drivstoffet er ferskt og oppbevart i gode tanker.
1. Dieselmotorer – vi anbefaler å bruke standard dieselolje, det er ikke nødvendig å bruke olje med noen tilsetningsstoffer eller raffinører
2. Bensinmotorer – bensinmotorer er KUN innstilt for å kjøre på 98 oktan eller høyere oktan drivstoff og bilen må senere brukes på denne typen bensin. Regelen er enkel – du vil ikke bruke 98 oktan fordi det er bortkastede penger? Denne tuningen er ikke for deg. Hvis du etter tuning skader motoren på grunn av bruk av drivstoff av dårlig kvalitet, vil det utelukkende være din feil.

1. Dieselmotorer
a) Fersk olje – vi anbefaler å skifte motorolje og oljefilter, spesielt hvis det er skiftet etter 10 000 år. kilometer tidligere
b) Friskluftfilter – spesielt hvis det ble skiftet etter 10 000 år. kilometer tidligere
c) Ferskt drivstoffilter – her anbefaler vi KUN originalene.
d) Bilen skal fylles helt
e) Bilen skal fylles helt
f) Fersk olje i girkassen hvis siste bytte var for mer enn 40 000 km siden for DSG eller 60 000 km siden for manuell girkasse

2. Bensinmotorer
a) Fersk olje – Vi anbefaler å bytte motorolje sammen med oljefilteret, spesielt hvis det ble skiftet etter 8000 år. kilometer tidligere
b) Friskluftfilter – spesielt hvis det ble skiftet etter 10 000 år. kilometer tidligere
c) Nye tennplugger – spesielt når de ble skiftet etter 40.000. kilometer tidligere
d) Nye spoler – spesielt når de ble skiftet etter 80 tusen. kilometer tidligere (gjelder hovedsakelig TSI/TFSI-motorer)
e) Ny DV-ventil – en ny type ventil (gjelder hovedsakelig TSI/TFSI-motorer)
f) Ny pneumotorax – spesielt hvis den ble skiftet etter 50 000 km. kilometer tidligere (gjelder hovedsakelig TSI/TFSI-motorer)
g) Bilen skal fylles på full
h) Bilen skal fylles
i) Frisk olje i girkassen hvis siste bytte var for mer enn 40 000 km siden for DSG eller 60 000 km siden for girkassemanualen

Mens du opprettholder samme kjørestil, forblir drivstofforbruket på samme nivå eller kan reduseres noe. Når det gjelder biler med dieselmotor, er fallet i drivstofforbruk mer merkbart enn i biler med bensinmotor, der drivstofforbruket praktisk talt ikke endres.

Hver kunde må huske på at til tross for vår største omhu ved utførelse av tjenesten, kan utilsiktede situasjoner oppstå utenfor vår kontroll. Derfor anbefaler vi å ikke utføre tjenester, for eksempel to dager før du reiser på ferie eller før du selger bilen, fordi i tilfelle en uforutsett feil kan vi ikke fastslå hvor lang tid det vil ta å fjerne den. Som oftest tar det noen dager, men hvis vi for eksempel skal bytte ut motorkontrolleren kan det være lengre.

Vi er ikke ansvarlige for kundetap som følge av lengre stillstand av bilen/landbruksmaskinen/anleggsmaskinen, da denne risikoen bæres av kunden som må ta hensyn til mulig opptreden av ovennevnte problemer.

De nevnte feilene er ekstremt sjeldne, men når du utsetter en bil eller landbruks-/anleggsmaskin for programmering av styreenheten, bør du ha dette i bakhodet og være tålmodig dersom det oppstår et problem. Feilen vil bli fjernet så snart som mulig.

CHIPTUNING / TUNING – RISIKO OG HENSYN
Hver kunde bør være klar over at som et resultat av ethvert inngrep rettet mot å øke motorens kraft og dreiemoment, øker belastningen på drivsystemet, girkassen, innsprøytingssystemet osv. Et eksempel på dette fenomenet er en turbolader, rent hypotetisk antar vi at maksimalt ladetrykk i serien er 1,1 bar, til tross for dette spådde produsenten at den skulle tåle 1,5 bar for å opprettholde en sikkerhetsmargin og unngå en mulig feil forårsaket av for eksempel midlertidig overboost. .. når vi under programmodifisering setter maksimalt ladetrykk til 1,3 bar vil fortsatt være en sikker verdi, men sikkerhetsmarginen vil reduseres og turboen slites raskere ut.

  • Farer som følge av chiptuning
  1. Akselerert motorslitasje
  2. Akselerert girkasseslitasje
  3. Akselerert turbin/kompressorslitasje
  4. Akselerert slitasje på drivstoff- og injeksjonssystemet
  5. Akselerert slitasje av fjærings- og bremsesystemkomponenter
  6. Akselerert slitasje på clutchen, svinghjulet og andre drivsystemkomponenter
  7. Akselerert dekkslitasje.
  • Kommentarer – hvordan bruke bilen etter chiptuning
  1. Skift olje og oljefilter minst hver 10.000 km.
  2. Bytt luftfilteret minst annenhvert oljeskift.
  3. Skift drivstoffilteret minst hvert tredje oljeskift.
  4. Før oljen når en temperatur på ca. 90C, ikke bruk kjøretøyet med motorturtallet høyere enn 2/3 av maksimalt turtall.
  5. Før du slår av motoren, vent ca. 60 sekunder til temperaturen på turbinen synker.
  6. For å minimere skader på drivsystemet og girkassen, ikke kjør bilen dynamisk med for lave motorturtall.

    MERK FØLGENDE! Det er kundens ansvar å informere oss om eventuelle uregelmessigheter, deler fra andre modeller installert, ikke-serie eller uoriginale deler, samt at bilen har uoriginal programvare.  Dersom kunden ikke informerer oss om ovennevnte endringer og de forårsaker en bilfeil direkte eller indirekte, er kunden fullt ut ansvarlig for det. Alle modifikasjoner og endringer må inkluderes i bestillingen som sendes inn før kraftøkningen (chiptuning) eller annen tjeneste utføres.
  1. Rask dekkslitasje
  2. Dekksprengning/-sprengning som resulterer i:
    • skade på felgen
    • bilskade
    • annen skade
  3. Brudd på beltet som holder bilen, noe som resulterer i:
    • velte og skade bilen
    • bil som treffer en vegg og skader den
    • treffer og skader bilen med belte/spenne o.l.
    • annen skade
  4. Forekomst av feil og feil i ESP/ABS-systemet og andre, som krever bruk av spesialutstyr for å fjerne dem, for eksempel kun tilgjengelig hos det autoriserte servicesenteret
  5. Bilskade forårsaket av sterk luftstrøm generert av dynoviften.
  6. Skader på drivsystemet (f.eks. motor, turbin), injeksjonssystem (f.eks. høytrykkspumpe, injektorer), girsystem (f.eks. clutch) og andre.

Husk at hvis det oppstår et havari eller feil, er det bedre at det skjedde på dynamometeret og ikke under for eksempel en familietur. I vår bransje sier vi at hvis en bil ikke overlevde dyno-testene, betyr det at den var i veldig dårlig stand og det var bare et spørsmål om tid før noe skjedde. På dynamometeret kan drivsystemet i noen tilfeller belastes tyngre enn ved rolig kjøring på veien, og under slike forhold kan det oppstå skjulte feil eller mangler. Statistisk sett forekommer havari  en gang i noen hundre biler, så dette er en margin, og de vanligste er dekkskader. I tilfelle havari hjelper vi kunden med å organisere bergingsbil eller annen assistanse vi kan tilby på det tidspunktet. Hvis feilen er vår feil, gir vi muligheten til å reparere bilen i henhold til vår policy. Et eksempel på en slik situasjon kan  for eksempel være å ikke feste sikkerhetsbeltet, noe som fører til at bilen bryter av rullene og skader den.

MERK FØLGENDE! Resultatene av målinger på rulledynamometer kan ikke behandles som et dokument som utgjør grunnlaget for for eksempel et garantikrav mot en bilprodusent, som skyldes at rulledynamometre for effekt- og dreiemomentmålinger i Polen ikke er underlagt iht. godkjenning og sertifisering som følge av forskriftene til den aktuelle ministeren eller andre statlige organer. Hvis bilen din viser mindre effekt enn det som er deklarert av produsenten, må du utføre målinger på et motordynamometer under laboratorieforhold og i samsvar med alle bilprodusentens standarder eller de som følger av relevante forskrifter. Gjerne ved standen som brukes til godkjenning av forbrenningsmotorer.

Det som betyr noe er den tekniske tilstanden, ikke om bilen har gått 150 000 eller 250 000 km. Vi har ofte vært borti situasjoner der en bil med en kilometerstand på for eksempel 50 000 km presterte dårligere enn en identisk bil med en kilometerstand på 100 000 km høyere. Vi fliser ikke dieseler eldre enn 13 år og bensin eldre enn 10 år.

Selvfølgelig er det det, spesielt når det gjelder VW, Audi, Seat, Skoda, BMW, Opel, Saab… I mange tilfeller har vi ferdige «kraftpakker», perfekt utvalgte og gjentatte testede tuningoppsett.

Vi planlegger ikke kunder  per time. Vennligst lever hver bil, uavhengig av hvilken service den vil  ta, mellom 7:00 og 7:30. Driftstiden er én virkedag, så bilen vil være klar for henting ca 14.30-15.00. For mer avanserte prosjekter kan  driftstiden ta  flere dager. Kunder som ønsker å utføre  målinger på dynamometeret kan kun planlegges om morgenen, det er ikke mulig  å avtale  et  annet tidspunkt. I noen tilfeller er noen få timer nok, og hvis det oppstår en feil (f.eks. kontrollfeil), kan hele operasjonen strekke seg til flere dager. Ved programmering av ECU kan det alltid skje noe som er helt utenfor vår kontroll og som vi ikke har noen innflytelse på, men heldigvis er slike situasjoner ekstremt sjeldne. Det kan også skje at bilen ikke kan modifiseres fordi den for eksempel har en nyere kontroller eller prosessor i motorkontrolleren som det ikke er tilgang til. Dette er ikke opp til oss og skjer svært sjelden, men dessverre kan det skje at vi ikke kan reparere bilen din, til tross for våre beste intensjoner.

Prisen på chiptuning avhenger hovedsakelig av typen motorkontroller (ECU). Jo nyere bilen er, jo mer avansert styrer kontrollenheten driften av motoren og innsprøytingssystemet, noe som gjør at vi må bruke mer moderne og dyrere programmerere for å omprogrammere en slik datamaskin. Priser for profesjonell modifikasjon, inkludert diagnostikk og målinger på et stasjonært dynamometer (nødvendig for chiptuning), starter fra PLN 1000.

Prisene på målinger på dynamometeret er som følger:

1. Kjør på en aksel opp til 200KM – PLN 200
2. Kjør på en aksel fra 201KM til 300KM – PLN 250
3. Kjør på en aksel fra 301KM til 400KM – PLN 300
4. 4×4 opp til 200 km – PLN 250
5. 4×4 fra 201 km til 300 km – PLN 300
6. 4×4 fra 301 km til 400 km – PLN 350
I hvert alternativ, alt over 400 km – individuelle priser

Vi garanterer høyeste kvalitet på tjenester og at du vil være fornøyd med ditt besøk til vårt servicesenter, men vi gir ingen garanti for bilen eller dens individuelle elementer/deler. Vi gjør vårt ytterste for å sikre at programmet vårt er riktig opprettet, det vil si at det ikke genererer feil eller problemer av elektronisk karakter, og hvis de oppstår og årsaken er en modifikasjon, vil vi korrigere programmet gratis. Et av problemene som ikke alltid vises på dynoen er feil relatert til dreiemomentberegningen – for å forklare det på en veldig enkel og patologisk måte, kan det sies at prosessoralgoritmen styrer dreiemomentet som genereres av motoren og hvis det overskrides i forhold til de lagrede verdiene (ofte på en veldig komplisert måte), genererer ECU-en feil relatert til dette faktum. Noen ganger er dette feil direkte relatert til dreiemomentberegning, noen ganger er det sporadiske effekttap, og andre ganger er det feil relatert til modulkalibrering eller feil koding. Alt avhenger av spesifikk merke/modell/motor/år. I mange tilfeller har vi allerede patenter for å løse dette problemet, og vi gjør det allerede ved tuning av bilen, men det er situasjoner der, til tross for passende modifikasjoner, problemet oppstår fordi det må løses på en annen måte i en gitt programvareversjon. Hvis en slik situasjon oppstår, ber vi kunden om å skaffe oss en bil for å rette opp programmet. 
I tillegg til de ovennevnte mulige uregelmessighetene, kan det være feil som ikke er direkte relatert til endringen, men hvis utseende indirekte ble påvirket av den. Eksempler på slike feil og måter (hint) å løse dem på:
1. Feil knyttet til drivstoffsystemet
a) Trykket på drivstoffskinnen er for høyt, forårsaker:
– feilfungerende drivstoffregulator – løsningen er å bytte ut regulatoren
– feilaktig drift av drivstofftrykksensor på CR-skinnen – løsningen er å bytte ut sensor
– programmet er for sterkt – løsningen er å korrigere programmet
b) For lavt drivstofftrykk
– feilaktig drift av drivstoffregulator – løsningen er å bytte ut regulator
– feilaktig fungerende drivstofftrykksensor på CR-skinnen – løsningen er å bytte ut sensoren
– tett eller defekt drivstoffilter – løsningen er å bytte det KUN med original
2. Feil relatert til luftsystemet
a) For høyt ladetrykk 
– feilaktig fungerende geometri – løsningen kan være å rengjøre den, men husk at etter rengjøring og feilmontering av turbinelementene kan det fungere enda verre
– skadet turbin – i dette tilfellet bør turbinen byttes ut med en ny.
– skadet ladetrykkkontrollsystem (slanger, sensorer, magnetventiler) – sjekk og skift ut skadede elementer
– problem med boostbegrenseren satt i programmet – løsningen er å korrigere programmet
b) For lavt ladetrykk – feilfungerende geometri – den løsningen kan være å rengjøre den, du bør imidlertid huske at etter rengjøring og feilmontering av turbinelementene kan det fungere enda verre
– skadet turbin – i dette tilfellet bør turbinen byttes ut med en ny
– skadet ladetrykkkontroll system (slanger, sensorer, magnetventiler) – sjekk og skift ut ødelagte elementer
– problem med boost limiter satt i programmet – løsningen er å rette opp programmet

I hvert tilfelle kan problemet ligge i programmet, men i 99 % av tilfeller er det bare knyttet til det faktum at bilen ikke er fullt funksjonell – det faktum at den fungerer og fungerer som den skal med standardinnstillingene er ikke noen garanti for full effektivitet. Mange komponenter er fortsatt effektive nok til ikke å generere feil eller servicedriftsmoduser når de er satt til standardinnstillinger, men etter å øke parametere som boost eller drivstoffstrøm, fungerer disse komponentene utenfor rammen av deres drift eller regulering. I slike tilfeller anbefaler vi å gå tilbake til serien og reparere bilen. Å redusere kraft/moment eller gjøre andre programkorrigeringer i slike situasjoner er bortkastet tid, for uten å reparere bilen vil ingenting meningsfullt bli gjort. Slike nyanser dukker ikke opp på et dynamometer eller på en kort prøvekjøring, først etter flere dusin eller flere hundre kilometer. Hvis de kommer ut under tuning på dynoen, gjør vi ingen modifikasjoner og kunden betaler kun for målingene. Men hvis det senere dukker opp uregelmessigheter og har sammenheng med at bilen er defekt, kan kunden reparere bilen uten å gå tilbake til serien eller bruke standardinnstillingene. Diagnostikk som sjekker om opplasting av det originale programmet er betalt, men i noen tilfeller kan det være gratis. Hvis løsningen er å rette opp programmet, vil vi selvsagt gjøre det gratis under garantien.

Handlekurv
Skroll til toppen