Tuning Trondheim
Et verksted litt utenom det vanlige
Tuning Trondheim – en historie om lidenskap, verkstedtimer og en merkevare som ble til noe stort…
Hvis du kjører gjennom Trondheim og ser etter et sted å skru på bilen din, forventer du kanskje en standard garasje eller et vanlig bilverksted med mekanikere som tar imot nøklene dine og gir deg beskjed om å hente bilen om tre dager. Bilhobbyverksted er ikke det stedet. Hos oss handler det om frihet, fleksibilitet og muligheten til å gjøre jobben selv. Det er et hobbyverksted du kan leie på timer. Du får nøkkelkode inn døra, setter bilen din på løftebukken, og foran deg ligger verktøy, plass og ro til å gjøre det du selv vil gjøre.
Mange kommer hit bare for å bytte olje eller skifte til vinterhjul. Andre vil prøve seg på større reparasjoner som bremser, eksos eller clutch. Og så har du den tredje gruppen – de som er bitt av basillen, de som vil litt mer. De som ikke er fornøyd med bare å ha en bil som fungerer, men som vil ha en bil som føles unik, skreddersydd, optimalisert. De spør etter tuning Trondheim, og det er da jeg smiler litt ekstra, for det er akkurat der min egen historie begynner å bli interessant.
Jeg har sett kunder stå med kaffekoppen i hånda en tidlig søndagsmorgen, klare til å sette i gang med prosjektet sitt. Det kan være en Volvo som skal få litt mer futt til hytteferien, eller en Golf GTI som eieren vil presse til neste nivå. For mange er det nesten terapi – å være i et verksted hvor du selv bestemmer tempoet, hvor ingen maser, og hvor du faktisk kan kombinere hobby og læring. Det er denne stemningen som gjør Bilhobbyverksted unikt, og det er her tuning blir mer enn bare et teknisk begrep – det blir en del av kulturen.

Fra en liten idé til et navn hele Europa kjente
For omtrent femten år siden satt jeg i Polen med en idé som mange kanskje ville kalt galskap. Jeg ville lage en merkevare som tok biloptimalisering på alvor, med både ingeniørblikk og lidenskap for motorsport. Navnet ble TuneFORCE, og ganske raskt begynte det å leve sitt eget liv.
Det startet smått, med noen få kunder som hadde hørt rykter om at vi kunne skvise litt mer kraft ut av motorene deres. Men ryktene spredte seg, og snart sto biler i kø utenfor verkstedet. Det var BMW, Audi, Volkswagen, men også mer spesielle maskiner – biler som folk hadde spart lenge for å kjøpe, og som de nå stolte satte i våre hender.
I løpet av rundt tolv år optimaliserte vi nesten 11 000 biler. Hver eneste bil hadde sin egen historie. For noen handlet det om ren rå kraft – mer hestekrefter, raskere akselerasjon, topplinjer på diagrammet som fikk dem til å smile. For andre var det drivstofføkonomi, mer effektive kurver, eller rett og slett en bil som føltes bedre å kjøre til jobb.
Vi tilbrakte utallige netter i verkstedet, med pizzaesker på bordet, laptop koblet til ECU og kunder som ble igjen bare for å se magien skje. Og vi testet alt. Ikke bare på rullefeltet, der vi kunne se tall og grafer, men ute på ekte baner. Våre kunder tok bilene ut på trackdays, og vi var der sammen med dem. Vi så motorene svette, vi hørte turboene jobbe på grensen, vi opplevde hvor mye press et kjølesystem kan tåle. Når en bil kunne kjøre runde etter runde uten å miste kraft, visste vi at kartet vi hadde laget ikke bare var sterkt – det var riktig.
TuneFORCE ble etter hvert et navn som hadde klang ikke bare i Polen, men også i Tyskland, Tsjekkia og andre land. Vi hadde folk som kjørte mange hundre kilometer bare for å få bilen sin finjustert hos oss. Det var en epoke full av energi, lidenskap og arbeidstimer som ikke kan telles. Og det er denne erfaringen jeg bærer med meg i dag, også når noen i Trondheim spør meg om tuning Trondheim.
Ingeniørmessig tilnærming – ikke bare garasjetriks
Mange forbinder tuning med en fyr i en garasje, en laptop og en kjapp justering av programvaren. Vi valgte en annen vei. Jeg har selv en mastergrad som ingeniør, og fra starten var jeg opptatt av å bygge TuneFORCE på kunnskap, ikke tilfeldigheter.
Vi ansatte noen av de beste folkene i bransjen – spesialister på elektronikk, forbrenning, turbo og drivlinje. Vi hentet data, vi analyserte logger, vi sammenlignet temperaturkurver, og vi brukte time etter time på å finne den balansen som gjorde at motorene våre ikke bare leverte på papiret, men også holdt i praksis.
Det er lett å hente ut mer kraft. Det vanskelige er å gjøre det på en måte som gjør at bilen også holder etter ti minutter på bane, etter en times hard kjøring i fjellet, eller på en motorvei i Tyskland med full belastning. Det er her forskjellen ligger mellom de som justerer litt og de som virkelig kan tuning.
Jeg husker spesielt en Audi RS4 som kom til oss fra Berlin. Eieren hadde vært hos tre forskjellige tunere tidligere, men bilen ble alltid varm på bane. Vi gikk systematisk til verks: målte temperaturer, analyserte luftmengder, finjusterte brenselkurven. Etter en uke med testing og flere netter på verkstedet, kjørte han hjem med en bil som endelig holdt hele dagen på Nürburgring uten problemer. Det var slike øyeblikk som viste hvorfor vår ingeniørmessige tilnærming skilte oss ut.
Kundene merket forskjellen. De visste at når vi leverte en bil, så var det ikke bare en motor som ga mer kraft – det var en motor som var testet, analysert og optimalisert på et nivå som minnet mer om motorsport enn et verksted på hjørnet. Det var denne tilnærmingen som gjorde at vi kunne bygge opp et volum på over elleve tusen biler og et rykte som sto støtt i hele Europa.
Fra fulltidsjobb til hobby og lidenskap i Trondheim
Etter mange år solgte jeg både firmaet og merkevaren TuneFORCE. Det var et naturlig skritt videre, men også et rart øyeblikk. Jeg liker å si at jeg gikk inn i »tuning-pensjon», men i virkeligheten sluttet jeg aldri. For når biler og motorsport er en del av deg, da legger du det aldri helt bak deg.
I dag driver jeg Bilhobbyverksted i Trondheim. Her kan hvem som helst leie verkstedet på timer, heise bilen opp på løftebukken og gjøre jobben selv. Jeg elsker det – se folk komme inn, ta ansvar for bilen sin, lære, prøve, feile og lykkes. Og når noen spør meg om råd, eller om jeg kan kikke på et prosjekt, er jeg der. Ikke som en mekaniker som tar over, men som en lidenskapelig rådgiver som har sett mer enn de fleste.
Jeg hjelper fortsatt folk med tuning Trondheim – ikke i en stor kommersiell skala, men som hobby, som lidenskap, som noe jeg virkelig liker å bruke tid på. Det er friere, mer uformelt, og på en måte mer ekte enn det noen gang var.
Noen ganger handler det bare om små ting – å optimalisere gassresponsen slik at bilen føles mer våken i byen. Andre ganger er det større prosjekter – en gammel diesel som skal få nytt liv, eller en sportsbil som skal være klar til neste banedag. Jeg liker variasjonen, og jeg liker at folk kan kombinere DIY med min erfaring.

Og det fine er at TuneFORCE fortsatt lever videre. Den nye eieren av merket bruker fremdeles kontaktene vi bygde opp og nyter godt av ryktet vi skapte i miljøet. Firmaet er aktivt, har sine kunder og står på et fundament av mange år med testing, arbeid og erfaring.
For meg føles det nesten litt spesielt. En merkevare jeg startet i Polen og senere tok med til Tyskland og Tsjekkia, har nå sitt eget liv, mens jeg her i Trondheim kan stå i verkstedet sammen med kunder en lørdag ettermiddag. Når noen søker etter tuning Trondheim, finner de ikke bare en løftebukk – de finner også en historie, erfaring og en lidenskap som fortsatt er til stede.